Na 2 dny do Škodovky

Pavel O mně

Jak jsem se dostal do Škodovky do Mladé Boleslavi. Prolezl jejich superpočítač, vylezl na střechu, okoukal svařovnou a montážní linku a najedl se ve firemní jídelně.

Na 2 dny do Škodovky

Ve čtvrtek jsem jako každý jiný týden došel na cvičení AGU. Toto cviko ale jako každý jiný týden nebylo. Mistr Gaura přišel a řekl: "Kutáč, příští týden jedete do Škodovky na 2 dny. Vaněk, Šimeček a Ševčík jedou s vámi." A tak jsem se, jak slepý k houslím, dostal do Mladé Boleslavi.

Osobně bych čekal, že se studenti na tento výlet, který byl plně hrazen Škodou jen pohrnou. Opak byl ale pravdou. Nakonec museli studenty, kteří pojedou, hledat. Povedlo se ale nabrat celkem 20 studentů + doprovod.

V celém areálu firmy je nečekaně zakázáno fotit. Fotky zde buď jsou z muzea, nebo jsem si je "vypůjčil" z jejich stránek backendstories.cz

Dlouhá cesta, povolené ztráty a Škoda IT

Ve čtvrtek 2.11. jsme byli všichni připraveni na parkovišti a nastoupili do autobusu na nekonečně dlouhou cestu do Mladé Boleslavi. Ještě jsme sice nevyjeli, ale už se objevil první problém, když řidič oznámil, že byl objednán mikrobus pro 20 lidí. Učitel ale byl 21. a do autobusu se nevešel. Zůstal tedy na parkovišti a my odjeli bez doprovodu.

Škoda Joyster - Vision C - FeratPár konceptů z depozitáře Škody, které se nedočkaly sériové výroby

Škoda IT

Po více než 5 hodinách jsme konečně dorazili do Mladé Boleslavi a vyrazili rovnou na oběd do firemní jídelny a poté přes muzeum do areálu fabriky. Celá exkurze byla pro fakultu informatiky, takže i prohlídka začala v jejich hlavním datovém centru se superpočítačem. Kromě serverových místností jsme se podívali také na chlazení na střeše a strojovny dieselových záložních zdrojů. Přestože jsou napojeni na 2 nezávislé dodavatele elektřiny, při výpadcích (asi 20x do roka) se spouští dieselové záložní zdroje, které spotřebují 450 litrů nafty za hodinu. Proto asi nikoho nepřekvapí 20 000 litrové nádrže s naftou. 

Serverovna a strojovna chladící soustavy

Škoda Auto zaměstnává pouze v IT oddělení okolo 1500 lidí. Jejich superpočítač se využívá pro výpočty crash testů nebo aerodynamiky vozů, protože v MB nemají vlastní aerodynamický tunel. Náhledy v konfigurátoru jsou také renderovány v jejich datacentru vždy podle volby zákazníka. Výpočet jednoho crash testu trvá okolo 48 hodin a výpočet aerodynamického modelu až 1 týden. Jejich superpočítač je tedy využívan neustále naplno.

Virtuální a rozšíření realita

Veškeré nové modely se již u vedení schvalují pomocí virtuální reality, ať už vnější design, nebo interiér. Dokonce i postup montáže je prvně otestován ve virtuální realitě, jestli vše do sebe vůbec půjde zapasovat. Zde jsme se bohužel nepodívali, ale v areálu je celkem 6 studií s virtuální či rozšířenou realitou. V brzké době se dokonce automechanici budou na nové modely zaškolovat pomocí brýlí Microsoft HoloLens.

Škoda Sci-Fi  - 100 Miliard neuronů

Škoda v rámci své náborové kampaně spustila na svém webu stránku Backend Stories. Český tvůrce Petr Stančík zde postupně zveřejňuje další a další díly sci-fi příběhu o automobilovém průmyslu v roce 2056. Každý týden vychází nové díly od 20.10 až do Vánoc. Tak jestli chybí nějaké čtivo, inspiraci lze hledat zde.

Laurin & Klement - Škoda Octavia - Škoda Superb

Svařovna a montážní linka

Prohlídka pokračovala do svařovny, kde jsem si připadal jak v nějakém sci-fi filmu. Lidé zde skoro nebyli a vše obstarávaly stroje. Už jen stát v jejich blízkosti nebylo úplně příjemné při jejich velikosti a rychlosti pohybu. Video jsem pořídit nemohl, ukázka ale je na videu níže.

Montážní linka byla úplný opak svařovny. Zde pracuje na směně více než půl tisíce lidí, ale strojů je zde méně než 10. Bylo neskutečné sledovat, jak auto vjede jako kus plechu a vyjíždí již hotové. Každou minutu vypadne z linky 1 auto a jediné z nich není vyrobeno do zásoby. Každé auto již má svého majitele a cedulku, co do něj patří a je smontováno přesně dle požadavků na výbavu, barvu a vše co jen přijde na mysl. Výroba jednoho auto trvá 24 hodin od prvních svařených plechů až po vyjetí z haly a z toho 11 hodin stráví v lakovně.

Trainee program

Výlet stál rozhodně za to a já jsem rád, že jsem jel. Přeci jen, do takové obrovské firmy se nedá dostat každý den. Na závěr nám ještě představili Trainee program, kdybychom se chtěli vrátit. Ten je pro absolventy a je to roční placená stáž ve Škodovce, kdy si každý trainee vyzkouší práci v různých odděleních včetně zahraničních dceřiných společností. A že je o co stát snad prozradí i skutečnost, že Honza už po 3 hodinách naší prohlídky hledal na všech stolech, kde leží ta smlouva s jeho jménem připravená k podpisu.

P.S. Každý nový zaměstnanec, ať jde na jakoukoli pozici, při nástupu první týden maká na lince. To jen tak, aby si to vyzkoušel každý.


Obrázek serverovny  a strojovny chladícího systému vypůjčen z webu backendstories.cz

Přidat komentář

Právě odpovídáte na existující komentář. Zrušit

Komentáře

Methez

11.8.2018 10:14

Ve škodovce pracuju na svařovně Octavie a dělám seřizovače robotické linky. Ty oranžový roboti (KUKA) mají zajímavý řídící systém - ovládáš je přes tzv. SmartPADY (který jedou přes windows) Pohyb robota naprogramuješ pomocí řádků. Každý řádek obsahuje souřadnice(X, Y, Z, A1, A2, A3) + podmínky(aby se nesrazili) a hromadu dalších dat. Vše je tak precizně promakaný, že to snad musel programovat blázen :D celý ten systém (na lince obvykle kolem 10-20 robotů) řídí externí program. Je to dost zajímavý pracovat s tímto... :)

Odpovědět

Pavel

http://www.kutac.cz/blog/ 12.8.2018 14:13

Rozhodně zajímavé, díky za doplnění. Určitě se musí jednat o dost složitý proces ať už programování toho systému, nebo konkrétní chování robotů. Mě stačilo jen stát opodál a měl jsem z toho respekt, jak se tak ladně pohybovali...

Methez

12.8.2018 15:52

Ty ladné pohyby jsou právě vyhlazovány tam kde se to dá. To znamená že tam kde je zbytečné aby robot jel z bodu A do bodu B po přímce, tak se pohyb vyhladí geometricky (takovej oblouk to udělá místo přímý linky) tím pádem se zrychlí takt a výroba a díky tomu se za rok vyrobí víc kár. Je tam spousta činností kde využiju svoje "ajťáctví" aniž bych musel programovat. Ono ty programy už jsou roky funkční a navíc se každý den zálohují všechna data do škodováckého cloudu. Jinak chválím za pěkný blog :) našel sem ho teprve nedávno...

Novinky z blogu

Přidání balíčku do Composeru bez Packagist

Composer umožňuje přidat balíček, který není zveřejněn na Packagist. Stačí, aby byl ve veřejném či privátním git repozitáři, dostupný lokálně na serveru v jiné složce nebo...

Další články